Anadolu Halk Türküleri (İstanbul Konservatuarı Neşriyatından tek ciltte 14 defter)
Yazar: Rauf Yekta Bey, Cemal Reşit Bey, Ekrem Besim Bey
Yayınevi: Evkaf Matbaası
Yıl: 1926-1931
Dil: Osmanlıca-Türkçe
Tema: Sanat, Müzik
Notlar:
Anadolu Halk Türküleri- Dârü’l-elhân (İstanbul Konservatuarı) Derlemeleri
Anadolu Halk Türküleri eseri, İstanbul’da Osmanlı Devleti’nin ilk resmi müzik okulu olarak bilinen, Dârü’l-elhân’ın (İstanbul Konservatuarı) Anadolu'nun farklı bölgelerinden ve şehirlerinden topladığı şarkıları derlediği 14 defterden oluşmaktadır.
Dârü’l-elhân, öğretmenlerinden oluşan bir bilim komisyonu oluşturarak Ulusal Türk müziği eserlerini yayınlamış; ardından folklör araştırmaları ve halk şarkılarının kayıt altına alınması amacıyla “Türk ulusunun içten duygularını anlatan şarkılarının derlenerek bilimsel ve eleştirel değerlendirmelerle birlikte yayımlanmasını sağlamıştır. Derlenen şarkıların külliyatı, Türk müzik kültüründe sahada yapılan derleme çalışmalarının kurumsal ilk örneği olması sebebiyle çok önemlidir. Atatürk’ün işaretlediği, satır altlarını çizerek okuduğu kitaplar arasında yer aldığı bilinen, Anadolu Halk Türküleri’nin koleksiyonumuzda yer alan baskısında, 14 defter bir arada toplanmıştır; ilk 7 defter Osmanlıca,1929 yılından itibaren basılan diğer 7 defter ise Türkçe yayımlanmıştır. Defterlerin üzerinde belirtilen kişi ve kurum adları, basım yılları aşağıda verilmiştir:
1. Defter | Rauf Yekta Bey | 1926
2. Defter | Rauf Yekta Bey | 1926
3. Defter | Djemal Rechid Bey | 1927
4. Defter | Djemal Rechid Bey | 1927
5. Defter | Ekrem Bessim Bey | 1927
6. Defter | 1928
7. Defter | 1928
8. Defter | İstanbul Konservatuarı Neşriyatı | 1929
9. Defter | İstanbul Konservatuarı Neşriyatı | 1929
10. Defter | İstanbul Konservatuarı Neşriyatı | 1929
11. Defter | İstanbul Konservatuarı Neşriyatı | 1929
12. Defter | İstanbul Konservatuarı Neşriyatından | 1929
13. Defter | İstanbul Konservatuarı Neşriyatından | 1930
14. Defter | İstanbul Konservatuarı Neşriyatından | 1931
Folklör ve halk şarkıları araştırmaları alanına önemli bir katkı sağlayan bu nadir eserde, Konya, Kastamonu, Çankırı, Ankara, Rumeli, Erzurum, Kütahya, Harput, Kayseri, Muğla, Eskişehir, Aydın gibi pek çok farklı şehirden ve bölgeden türkülerin notalarıyla birlikte yer almasıyla çok önemli bir kaynak niteliği taşımaktadır.